Rozhovor s Oliverem Königem

Kvě 21, 2025

1. Bylo závodění Váš sen už od dětství? Upoutaly Vás motorky hned, nebo jste se k nim dostal v průběhu času?  

Řekl bych, že mým snem bylo jezdit na motorce, ale nikdy by mě nenapadlo, že to dojde tam, kam to došlo, a že budu schopný závodit a účastnit se i závodů mistrovství světa. To všechno má pak nějaký postupný vývoj, ale všechno to začalo tím, že jsem měl touhu na motorce jezdit a bylo mi to díky mým úžasným rodičům umožněno. 

2. Máte mimo motorky nějaké záliby či koníčky?  

Mimo závodění mám spoustu koníčků, ale většinou se jedná o různé sporty, ať už je to kolo, motokros, běh, plavání, tenis. Opravdu mám rád jakýkoliv pohyb. Občas, ale už jenom zřídka, si zahraju na playstationu. A teď to není záliba, ale volný čas musím trávit dost i školou. 

3. Co na závodění máte nejradši?  

Tak určitě to je spousta věcí. Je to spíš, řekl bych, takový mix. Je to adrenalin, rychlost a soutěživost. A já bych řekl, že jsem hodně soutěživý člověk a nemám rád prohry, a to je na závodění důležité. 

4. Máte nějakou oblíbenou trať, na které jste závodil a proč?  

Asi úplně nějakou oblíbenou nemám, mám spoustu tratí, který mám rád. Ať už je to nějaká z tratí z mistrovství světa, třeba Phillip Island nebo, když půjdu blíž, tak náš český Most. Nebo se teď těším do Brna, kdy tam bude nový asfalt. Jsem na tu trať zvědavý, protože si myslím, že to úplně změní vnímání na ní, kdy tam teď byl už starý asfalt, a ten požitek z jízdy nebyl takový. Ale věřím, že tím novým asfaltem to bude zase o něčem jiném, takže těch tratí je spousta, třeba maďarský Pannonia Ring, opravdu jich je hodně. Není moc tratí, kam bych nejel rád. 

5. Jak těžké je najít v závodním paddocku nějaké přátele, kamarády?  

Já si myslím, že přátelé jako takové určitě v paddocku najdete. Ale je potřeba to oddělovat jako s helmou a bez helmy, kdy pak na té trati úplně nejde hrát na to, kdo je a kdo není kamarád. Tam je prostě potřeba jet proti všem. 

6. Jaký je Váš největší životní úspěch?  

Životní úspěch, to úplně nevím. Ale kdybych vzal ten motocyklový, tak to asi to domácí pódium v Mostě. To je hezká vzpomínka a určitě bych to rád zažil znova. A pak rozhodně body v superbicích. Ačkoliv ty podmínky byly jaké byly, tak jsme tam dokázali urvat nějaké body. Nebylo jich moc, ale určitě i to jsou hezké vzpomínky. 

7. Jakého úspěchu nebo cíle byste chtěl v životě nejvíce dosáhnout?  

Když to beru na tu motocyklovou sféru, tak bych určitě chtěl, pokud na to budou podmínky, vrátit se do světa. Protože věřím, že tam máme možnost, když se to všechno spojí, ta mozaika, ještě na něco určitě dosáhnout. A to je teď můj, když to tak řeknu, kariérní cíl. 

8. Jaká je podle Vás nejdůležitější věc nebo rada pro začínající sportovce pro dosažení jejich snů?  

 Určitě být cílevědomý a pracovitý. Ty motorky nejsou jenom o tom, že člověk jezdí na motorce, ale je tam i spousta věcí okolo. A to si z mého pohledu hodně začínajících jezdců neuvědomuje a představuje si, že to je jenom o tom ježdění. Ale tak to úplně není a postupem času, jak je ta úroveň vyšší a vyšší, tak je potřeba prostě přidávat a přistupovat k tomu zodpovědně. Protože teď ten sport je na takové úrovni, že hraje roli i sebemenší detail. Takže je potřeba se neustále zdokonalovat, zlepšovat a pracovat hlavně na slabých stránkách. Kdy taky vidím, že dost lidí dělá jenom to, co jim jde, a co je baví. Ale to, v čem by se měli zdokonalovat, nedělají, protože jim to nejde a nebaví je to. A to za mě není správný přístup. 

9. Máte nějaký svůj vzor? Čí styl se Vám líbí?  

Je spoustu jezdců, kteří se mi líbí, každý něčím jiným. Může to být v superbicích Toprak Razgatlıoğlu, který má neuvěřitelné brzdy. Pak to může být v superbicích Álvaro Bautista, který má krásný cit na plynu. Anebo třeba Marc Márquez nebo Pecco Bagnaia. Těch jezdců je spousta. Já nemám úplně určitý vzor, ale člověk prostě kouká a snaží se inspirovat těmito velkými jmény. 

10. Kdo podle Vás patří mezi největší motocyklové jezdce, ať už současné, nebo historie motorsportu….  

Mezi největší motocyklové jezdce, když to vezmu z minulosti z hlediska statistik a čísel, tak Giacomo Agostini, pak určitě Valentino Rossi a v dnešní době Marc Márquez, takže to jsou podle mě největší jména. 

11. Máte nějaký rituál před závodem?  

Já jsem hodně pověrčivý člověk, takže rituálů před závodem mám spoustu. To by bylo na dlouhé vyprávění. A kdo se na mě kouká, tak určitě už nějaké věci vypozoroval. 

 12. Jak vypadá Váš typický tréninkový den?  

Já úplně netrénuji dvoufázový, třífázový trénink a podobně. Je to tím, že motorky jsou dost časově náročné, tak je to vždycky spíš o denních záležitostech, kdy se snažím trénovat na základě toho, jak vypadá můj závodní víkend. To znamená, že letos mám 4 dny, ale doteď jsem míval 3 dny, takže jsem vždycky 3 dny trénoval, a pak jsem míval den pauzu. A skládá se to z rychlostních a rozvojových věcí, ať už reakční světýlka, nebo běh, kolo. A v neposlední řadě motorka, kdy se snažím minimálně dvakrát týdně na té motorce sedět, ať už je to flattrack, silniční motorka, nebo motokrosová. Vesměs je to každý den něco. I když se regeneruje, tak se snažím o nějaký strečink, nebo využívám Olymp Centrum sportu Ministerstva vnitra, pod kterým jsem jako sportovec a mohu využívat jejich komplexy. Tam využívám fyzioterapie, masáže i vodoléčbu se saunou a kryoterapií, což jsou věci, které se dělají v regenerační fázi, kdy je potřeba tělo co nejrychleji připravit. 

13. Máte nějaký nesplněný sen mimo motorky?  

To asi ne. Zatím se snažím, když mám nějaký sen, si ho splnit. Samozřejmě, když jsem byl malý, tak jsem chtěl být popelář nebo kamioňák, tento sen se mi nesplnil a postupem času jsem zjistil, že to není úplně ten správný směr, a že bych chtěl jít jinou cestou, takže to jsou tyto sny, které jsem měl zase dřív. 

14. Jak hodnotíte svůj dosavadní výkon tuto sezónu?  

Určitě to není místo, kde bych chtěl být. Na druhou stranu jsem takový výsledek neočekával a šel jsem do toho s velkou pokorou, takže je to takový mix věcí. Ale když vezmu všechny okolnosti, které předcházely tomu prvnímu závodu, myslím si, že to můžu hodnotit pozitivně a moc se těším na zbytek této sezóny a na další závody, protože letos mám opravdu dobrý pocit, jak v týmu, tak na motorce. Opravdu se na to těším. 

15. Kdybyste nebyl závodník, čím byste se živil?  

Od malička tíhnu ke sportu, miluji kolo a prostě jakoukoliv sportovní aktivitu, takže si myslím, že bych stejně šel cestou nějakého sportu. Protože mi to je nejbližší a při sportu se cítím nejvíc živý. Tedy bych vyhledal jinou cestu, ale ve sportovní kariéře. 

16. Máte na trati nějakého rivala či rivaly?  

Mám na trati 36 rivalů. Takže bych řekl, že každý můj kolega v této kategorii, kde teď závodím, je můj rival. Nijak je nerozlišuji a všichni jsou mými soupeři.

Motocyklové závodění je finančně velmi náročný sport, a Oliver König děkuje a je opravdu vděčný za všechny své partnery. 

Autor: Jan Vícha

Korekce: Lukáš Vadlejch

Autor fotografií: Soukromý archiv Olivera Königa

Nejčtenější články

Rozhovor s režisérem Adamem Kolomanem Rybanským

Jmenuji se Adam Koloman Rybanský a jsem filmový režisér a scenárista. Po základní škole v Třebechovicích jsem studoval na Gymnáziu J.K.Tyla a po maturitě jsem nastoupil...

Název článku 3

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nulla est. Nunc dapibus tortor vel mi dapibus sollicitudin. Nullam eget nisl. Duis aute irure dolor in...

Název článku 2

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nulla est. Nunc dapibus tortor vel mi dapibus sollicitudin. Nullam eget nisl. Duis aute irure dolor in...

Název článku

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nulla est. Nunc dapibus tortor vel mi dapibus sollicitudin. Nullam eget nisl. Duis aute irure dolor in...

Komentáře

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *